منظور از کوک پیانو چیست بخش اول

كوك پيانو و مشاوره خريد پيانو

منظور از کوک پیانو چیست بخش اول

۱۶ بازديد

منظور از کوک پیانو چیست؟ بسیاری از نوازندگان پیانو ، که به تازگی به آموزش پیانو پرداخته اند این سوال را از اساتید خود می پرسند . باید بیان شود که پیانو های آکوستیک ، به دلیل آن که در ساخت آن ها بیش از نه هزار قطعه مکانیکی به کار رفته است ، بعد از مدتی که به نواختن آن ها می پردازید به کوک پیانو و هم چنین رگلاژ پیانو نیاز دارد تا بتوان صدای ساز را تنظیم کرد و آن را به تنظیمات کارخانه ایی خود برگرداند .

کوک پیانو چیست 


منظور از کوک پیانو عبارت است از تغییر کشش سیم های پیانو ( تغییر فرکانس سیم ) از طریق چرخاندن گوشی های ساز که به وسیله آچار کوک پیانو انجام می گیرد .شایان به ذکر است که  به منظور دست یابی به فرکانس مورد نظر برای هر سیم ، کوک پیانو باید انجام شود .
در واقع زمانی به این عمل نیاز می شود که اصطلاحا پیانو از کوک ( فرکانس مورد نظر برای هر سیم ) خارج شده باشد . ضمناً خارج شدن سیم های پیانو از کوک می تواند به صورت طبیعی اتفاق بیفتد که همه سیم ها به یک اندازه افت فرکانس خواهند داشت ، یا این که به صورت غیر طبیعی این اتفاق بیفتد که به دلایل مختلفی از جمله ضربه ناگهانی و ... ممکن  است رخ بدهد .


بهترین زمان برای انجام کوک پیانو چیست ؟


منظور از کوک پیانو یک بازه زمانی کاملا مشخص  و معمولا انجام کوک پیانو به موارد مختلفی بستگی دارد ، اما کوکر های حرفه ایی که در این زمینه فعالیت می کنند ، توصیه دارند که در طول یک سال حتما به صورت کاملا حرفه ایی کوک پیانو خود را انجام دهید . توصیه دیگر کارشناسان این است که برای انجام کوک پیانو خود به افراد با تجربه در این زمینه مراجعه کنید تا آن ها کوک پیانو را به صورت کاملا حرفه ایی انجام دهند .
برای رسیدن سیم ها به فرکانس مورد نظر ، کوکر ها از دستگاهی به نام تیونر الکتریکی استفاده می کنند و به علاوه با استفاده از گوش ها و محدوده شنیداری خود ، کوک پیانو را انجام خواهند داد . لازم به ذکر است که کوک پیانو عملی کاملا زمان بر است و گاهی ممکن است که 10 ساعت یا بیشتر ، زمان ببرد  .



منظور از کوک پیانو

 

 

مواردی که در زمان انجام کوک پیانو و هم چنین رگلاژ پیانو شما تأثیر گذار است ، به صورت زیر می باشد :

  • 1.  نوع نوازندگی ( منظور نوع نوازندگی ، نواختن با شدت یا معمولی )
  • 2.  شرایط نگه داری ساز پیانو از لحاظ گرما سرما و رطوبت
  • 3. نوع پیانو از لحاظ کیفیت ( برند پیانو و متریالی که در ساخت پیانو استفاده شده است )
  • 4. نوع کاربرد ساز پیانو ( خانگی ، استودیوی ، کنسرتی )
  • 5.    استفاده از تکنیسین کوک حرفه ای یا غیر حرفه ای در آخرین کوک پیانو



رگلاژ پیانو چیست ؟


باید بیان شود که رگلاژ پیانو عبارت است از کلیه اقداماتی که در جهت بهبود فرایند مکانیکی قطعات ثابت و متحرک پیانو صورت می گیرد که تاثیر به سزایی در موارد زیر دارد :
  1. 1.  تأثیر بسیار بالا در  Touch ( لمس )  
  2. 2.  انتقال دقیق و صحیح نیرو از کلاویه به سیم ها   
  3. 3.  منظم نمودن کلاویه ها ( کلید ها )  
  4. 4. کاهش سر و صدای اضافه قطعات متحرک پیانو

باید بیان شود که انجام به موقع رگلاژ پیانو می‌تواند در افزایش عمر مفید ساز بسیار موثر باشد ، به دلیل آن که شما با انجام رگلاژ پیانو ، قطعات ساز خود را نو می کنید و همین موضوع سبب می شودکه سلامت ساز شما بسیار بالا برود و اگر زمانی قصد فروش پیانو خود را داشتید ، بتوانید آن را به عنوان یک پیانو سالم به دستان نوازنده بعدی بسپارید .

یادگیری بدون کمک مربی

یادگیری نواختن پیانو با کمک یک مربی بهترین روش ممکن است. یک مربی یادگیری این ساز را به روش های زیر آسان تر می کند:

  • ایجاد عادات خوب: بخش بزرگی از نوازندگی پیانو با یادگیری موقعیت مناسب بدن و دست ها و حرکت انگشتان در ارتباط است. اگرچه یادگیری به کمک یک مربی الزاما تضمین نمی کند که شما به یک پیانیست ماهر تبدیل شوید، اما مطمئنا از شکل گیری عادات بد و نادرست که ترک آنها سخت خواهد بود جلوگیری می کند.
  • تصحیح: پیانو باید در حجم ، ریتم و سرعت مناسب اجرا شود. همچنین اگر حرکت انگشتان و حرکت صحیح دست را بدانید، نواختن برایتان ساده تر خواهد شد. بدون کمک یک مربی خصوصی نمی توانید اشتباهاتتان را تشخیص دهید و اصلاح کنید. این بازخورد چیزی نیست که بتوانید از یک کتاب درسی دریافت کنید و البته برای پیشرفت به سطح بعدی الزامی است.آموزش پیانو
  • تهیه مطالب آموزشی: اگر در خواندن موسیقی و یا درک سایر قسمت های تئوری مشکل دارید، به تمرین بیشتر نیاز خواهید داشت. یک مربی خصوصی می تواند نقاط ضعف شما را تشخیص دهد و تمرینات اضافی را برای کمک به بهبود آنها توصیه کند. بدون کمک یک مربی، ممکن است خیلی بیشتر از حد لازم با تئوری موسیقی درگیر شوید.آموزش پیانو برای کودکان
  • ایجاد احساس مسئولیت: برای اینکه بتوانید به اهداف خود برسید به کسی نیاز دارید که شما را کنترل کند. در یادگیری پیانو، این شخص کسی نیست جز یک مربی خصوصی. مربی شما انتظارات معینی از شما خواهد داشت و شما را در قبال آنها پاسخگو می کند.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.