كوك پيانو

كوك پيانو و مشاوره خريد پيانو

منظور از کوک پیانو چیست بخش اول

۱۵ بازديد

منظور از کوک پیانو چیست؟ بسیاری از نوازندگان پیانو ، که به تازگی به آموزش پیانو پرداخته اند این سوال را از اساتید خود می پرسند . باید بیان شود که پیانو های آکوستیک ، به دلیل آن که در ساخت آن ها بیش از نه هزار قطعه مکانیکی به کار رفته است ، بعد از مدتی که به نواختن آن ها می پردازید به کوک پیانو و هم چنین رگلاژ پیانو نیاز دارد تا بتوان صدای ساز را تنظیم کرد و آن را به تنظیمات کارخانه ایی خود برگرداند .

کوک پیانو چیست 


منظور از کوک پیانو عبارت است از تغییر کشش سیم های پیانو ( تغییر فرکانس سیم ) از طریق چرخاندن گوشی های ساز که به وسیله آچار کوک پیانو انجام می گیرد .شایان به ذکر است که  به منظور دست یابی به فرکانس مورد نظر برای هر سیم ، کوک پیانو باید انجام شود .
در واقع زمانی به این عمل نیاز می شود که اصطلاحا پیانو از کوک ( فرکانس مورد نظر برای هر سیم ) خارج شده باشد . ضمناً خارج شدن سیم های پیانو از کوک می تواند به صورت طبیعی اتفاق بیفتد که همه سیم ها به یک اندازه افت فرکانس خواهند داشت ، یا این که به صورت غیر طبیعی این اتفاق بیفتد که به دلایل مختلفی از جمله ضربه ناگهانی و ... ممکن  است رخ بدهد .


بهترین زمان برای انجام کوک پیانو چیست ؟


منظور از کوک پیانو یک بازه زمانی کاملا مشخص  و معمولا انجام کوک پیانو به موارد مختلفی بستگی دارد ، اما کوکر های حرفه ایی که در این زمینه فعالیت می کنند ، توصیه دارند که در طول یک سال حتما به صورت کاملا حرفه ایی کوک پیانو خود را انجام دهید . توصیه دیگر کارشناسان این است که برای انجام کوک پیانو خود به افراد با تجربه در این زمینه مراجعه کنید تا آن ها کوک پیانو را به صورت کاملا حرفه ایی انجام دهند .
برای رسیدن سیم ها به فرکانس مورد نظر ، کوکر ها از دستگاهی به نام تیونر الکتریکی استفاده می کنند و به علاوه با استفاده از گوش ها و محدوده شنیداری خود ، کوک پیانو را انجام خواهند داد . لازم به ذکر است که کوک پیانو عملی کاملا زمان بر است و گاهی ممکن است که 10 ساعت یا بیشتر ، زمان ببرد  .



منظور از کوک پیانو

 

 

مواردی که در زمان انجام کوک پیانو و هم چنین رگلاژ پیانو شما تأثیر گذار است ، به صورت زیر می باشد :

  • 1.  نوع نوازندگی ( منظور نوع نوازندگی ، نواختن با شدت یا معمولی )
  • 2.  شرایط نگه داری ساز پیانو از لحاظ گرما سرما و رطوبت
  • 3. نوع پیانو از لحاظ کیفیت ( برند پیانو و متریالی که در ساخت پیانو استفاده شده است )
  • 4. نوع کاربرد ساز پیانو ( خانگی ، استودیوی ، کنسرتی )
  • 5.    استفاده از تکنیسین کوک حرفه ای یا غیر حرفه ای در آخرین کوک پیانو



رگلاژ پیانو چیست ؟


باید بیان شود که رگلاژ پیانو عبارت است از کلیه اقداماتی که در جهت بهبود فرایند مکانیکی قطعات ثابت و متحرک پیانو صورت می گیرد که تاثیر به سزایی در موارد زیر دارد :
  1. 1.  تأثیر بسیار بالا در  Touch ( لمس )  
  2. 2.  انتقال دقیق و صحیح نیرو از کلاویه به سیم ها   
  3. 3.  منظم نمودن کلاویه ها ( کلید ها )  
  4. 4. کاهش سر و صدای اضافه قطعات متحرک پیانو

باید بیان شود که انجام به موقع رگلاژ پیانو می‌تواند در افزایش عمر مفید ساز بسیار موثر باشد ، به دلیل آن که شما با انجام رگلاژ پیانو ، قطعات ساز خود را نو می کنید و همین موضوع سبب می شودکه سلامت ساز شما بسیار بالا برود و اگر زمانی قصد فروش پیانو خود را داشتید ، بتوانید آن را به عنوان یک پیانو سالم به دستان نوازنده بعدی بسپارید .

راهنمای خرید پیانو

۱۴ بازديد

 

راهنمای خرید پیانو می تواند به تمامی



نوازندگان حرفه ایی و غیر حرفه پیانو کمک شایانی کند . به دلیل آن که بسیاری از افراد به هنگام خرید پیانو با شک و تردید و هم چنین معضلات خاصی رو به رو می شوند ، بنا بر این راهنمای خرید پیانو می تواند با بیان نکات کلی ، بسیار اثر بخش باشد .

خرید پیانو و نکات مربوط به آن :


برای خرید پیانو ،  حتما به نکات ذیل توجه فرمایید :


اولین نکته ایی که می توان در راهنمای خرید پیانو بیان کرد ، داشتن صبر و حوصله برای انتخاب یک پیانو مناسب است ، علاوه بر این موضوع مشورت کردن با افرادی که در این زمینه متخصص هستند و سر رشته دارند ، می تواند به شما کمک بسیاری کند تا شما یک انتخاب مناسب داشته باشید . حال نکات بسیار مهم تری نیز وجود دارد که در زیر به آن ها خواهیم پرداخت :



خرید پیانو




1.  برند و شرکت تولید کننده پیانو :


شرکت تولید کننده و کشوری که در آن  مونتاژ می شود یکی از مهم ترین مسائلی است که در هنگام خرید پیانو ، باید به آن توجه داشته باشید . به جرئت می توان گفت که کیفیت پیانو انتخابی توسط شما به برند پیانو و شرکت تولید کننده این ساز بستگی خواهد داشت .
لازم به ذکر است که توجه به تقلبی ( fake ) نبودن برند ساز یک اصل اساسی می باشد ، به عنوان مثال برخی از شرکت های سود جو  اقدام به ثبت برند های نزدیک به نام برند های مطرح جهان با اختلاف چند حرف و شباهت زیاد در لوگو می نمایند  که تشخیص این موضوع توسط کارشناس مجرب پیانو امکان پذیر می باشد . در این خصوص باید عنوان شود :

 به راهنمای خرید پیانو که توسط استادان ارائه می شود ، توجه بسیاری داشته باشید ، به دلیل آن که خرید یک ساز مناسب و با کیفیت ( مخصوصا ساز گران مانند پیانو ) نیاز به اطلاعات کامل و کافی در برند های موجود در بازار را دارد و بهتر است در این مورد با کارشناسان مشورت داشته باشید .

2.  کنترل کردن قسمت های مهم پیانو :


یکی دیگر از مهم ترین نکاتی که در هنگام خرید پیانو باید به ان توجه داشته باشید ، چک کردن و کنترل کردن قسمت های مهم پیانو می باشد که آثار ضربه یا ترک در آن قسمت ها وجود نداشته باشد . باید بیان شود که در صورت وجود آثار ترک ، ضربه و خرابی در قسمت های مهم ساز ، ممکن است در هنگام نواختن پیانو ، نوازنده را با محدودیت هایی رو به رو کند و هم چنین از طول عمر ساز پیانو بکاهد . حال ممکن است که بسیاری از نوازندگان پیانو نتوانند به درستی قطعات و قسمت های خاص پیانو را کنترل کرده و ایرادات مخصوص به آن را در یابند . بنا بر این بسیار مهم است که در این مورد با کارشناسان با تجربه مشورت کنید و به راهنمایی آن ها توجه داشته باشید .



راهنمای خرید پیانو



لازم به ذکر است که عدم وجود ترک یا آثار ضربه در قسمت های مهم و حساس ساز مثل کنترل می شود :

  • •  ( sound bord ) صفحه رزنانس
  • •  (pine block ) محفطه نگه دارنده پین ها
  • •  ( Deck ) ستون های چوبی زیر پین بلاک
  • •  ( structure ) صفحه چدنی


از دیگر موارد مهمی که در کنترل کردن اجزای پیانو باید رعایت شود به صورت زیر می باشد :

  • 1)   عدم وجود خط و خش های عمیق خصوصاً در ساز های کارکرده در قسمت فریم یا چارچوب بیرونی سازی .
  • 2)   کلاویه ها ( کلید ها )  باید نسبت به هم کاملاً منظم و هم سطح قرار گرفته و فاصله بین کلاویه ها باید کاملا برابر باشد .
  • 3)   بعد از فشار دادن یک کلاویه باید کلیه اقدامات مکانیکی که توسط action  پیانو صورت می‌گیرد با کمترین سر و صدا بوده و رفتار مکانیکی کلیه چکش ها و دمپر ها اعم سرعت اصابت چکش بی سیم، فاصله ای که چکش در زمان پایین  نگه داشته شدن کلاویه از سیم دارد، برگشت چک کش و هم چنین عمل کرد صحیح دمپر ها باید در تمام کلاویه ها و قسمت های action  برابر باشد .
  • 4)   نوک تمامی پین های ساز که سیم به دور آن ها پیچیده شده باید نسبت به هم کاملا هم سطح بوده و هیچ گونه آثار ضربه یا ساییدگی شدید روی آن ها نباشد و هم چنین می توان هم جهت بودن پین ها از لحاظ قرار گرفتن لبه ها ( پره ها ) را از ویژگی های یک ساز سالم دانست .
  • 5)  رنگ سیم ها در قسمت بم ساز  که از جنس برنج می باشد و قسمت های میانی و زیر ساز  که نقره ای رنگ هستند باید کاملا براق ، و عاری از هرگونه اکسیده شدن و تغییر رنگ باشد .
  • 6)  چکش ها باید در یک سطح و کاملاً منظم نسبت به هم قرار داشته باشند .
 
 
پیانو

 



راهنمای خرید پیانو آکوستیک و دیجیتال


کسانی که می خواهند به تازگی به آموزش پیانو و یادگیری این ساز بپردازند ، با مسئله بسیار مهمی مواجه هستند که باید پیانو آکوستیک تهیه کنند یا پیانو دیجیتال ؟


باید بیان شود که اگر به تازگی ، یادگیری پیانو را شروع کرده اید و در نواختن این ساز حرفه ایی نیستید ، بهتر است که از انواع پیانو های دیجیتال استفاده کنید . پیانو های دیجیتال به نسبت پیانو های آکوستیک قیمت مناسب تری دارند و یک انتخاب مناسب برای شروع نواختن پیانو می باشد .  البته لازم به ذکر است که برای خرید پیانو دیجیتال نیز باید به نکات ویژه ایی توجه داشته باشید تا بتوانید ساز مناسب خود را انتخاب کنید .


اگر مدت زمانی از یادگیری پیانو شما می گذرد و شما با اصول و قواعد پیانو آشنا شده اید ، می توانید پیانو آکوستیک را تهیه کرده تا به طور حرفه ایی تر به نواختن پیانو بپردازید ، نکته بسیار مهمی که درباره پیانو های آکوستیک وجود دارد این است که :


صدای آن ها نسبت به پیانو های دیجیتال بسیار رسا تر است و بسیاری از نوازندگان پیانو ، احساس بهتری به هنگام نواختن با پیانو آکوستیک خواهند داشت . پیانو های آکوستیک به دلیل آن که در ساخت آن ها از قطعات مکانیکی بسیاری استفاده شده است ، به دوره های کوک پیانو و هم چنین رگلاژ پیانو نیاز دارد .

مشورت با کارشناسان البرز پیانو :


شما می توانید با توجه به راهنمای خرید پیانو کارشناسان البرز پیانو ، ساز مد نظر خود را تهیه کنید و از نواختن آن لذت ببرید . لازم به ذکر است که در صورت عدم آگاهی و تخصص لازم حتما از وجود یک متخصص مجرب تحت عنوان کارشناس خرید پیانو  استفاده نمایید ، به دلیل آن که کارشناس تجربه لازم را در این خصوص دارد و در صورت بروز هرگونه مشکل باید جواب گو باشد .
در کل کارشناسی خرید ساز ، به هنگام تهیه هر سازی بسیار مهم و ضروری می باشد ، به دلیل آن که در صورتی که ساز با مشکل مواجه باشد تشخیص این موضوع فقط بر عهده کارشناسان با تجربه است .
در آخر پاسخ گویی به تمام سوالات و ابهامات شما با افتخار توسط کارشناس این امر از ساعت ۹ صبح تا ۱۰ شب ، همه روزه از طریق تماس با شماره های درج شده در وب سایت البرز پیانو و هم چنین مراجعه به قسمت پرسش و پاسخ سایت انجام پذیر می باشد .

تلفن تماس : 09124908647


نویسنده : وب سایت البرز پیانو

منظور از كوك پيانو چيست

۱۸ بازديد

منظور از كوك پيانو چيست؟ بسياري از نوازندگان پيانو ، كه به تازگي به آموزش پيانو پرداخته اند اين سوال را از اساتيد خود مي پرسند . بايد بيان شود كه پيانو هاي آكوستيك ، به دليل آن كه در ساخت آن ها بيش از نه هزار قطعه مكانيكي به كار رفته است ، بعد از مدتي كه به نواختن آن ها مي پردازيد به كوك پيانو و هم چنين رگلاژ پيانو نياز دارد تا بتوان صداي ساز را تنظيم كرد و آن را به تنظيمات كارخانه ايي خود برگرداند .

كوك پيانو چيست 


منظور از كوك پيانو عبارت است از تغيير كشش سيم هاي پيانو ( تغيير فركانس سيم ) از طريق چرخاندن گوشي هاي ساز كه به وسيله آچار كوك پيانو انجام مي گيرد .شايان به ذكر است كه  به منظور دست يابي به فركانس مورد نظر براي هر سيم ، كوك پيانو بايد انجام شود .
در واقع زماني به اين عمل نياز مي شود كه اصطلاحا پيانو از كوك ( فركانس مورد نظر براي هر سيم ) خارج شده باشد . ضمناً خارج شدن سيم هاي پيانو از كوك مي تواند به صورت طبيعي اتفاق بيفتد كه همه سيم ها به يك اندازه افت فركانس خواهند داشت ، يا اين كه به صورت غير طبيعي اين اتفاق بيفتد كه به دلايل مختلفي از جمله ضربه ناگهاني و ... ممكن  است رخ بدهد .


بهترين زمان براي انجام كوك پيانو چيست ؟


منظور از كوك پيانو يك بازه زماني كاملا مشخص  و معمولا انجام كوك پيانو به موارد مختلفي بستگي دارد ، اما كوكر هاي حرفه ايي كه در اين زمينه فعاليت مي كنند ، توصيه دارند كه در طول يك سال حتما به صورت كاملا حرفه ايي كوك پيانو خود را انجام دهيد . توصيه ديگر كارشناسان اين است كه براي انجام كوك پيانو خود به افراد با تجربه در اين زمينه مراجعه كنيد تا آن ها كوك پيانو را به صورت كاملا حرفه ايي انجام دهند .
براي رسيدن سيم ها به فركانس مورد نظر ، كوكر ها از دستگاهي به نام تيونر الكتريكي استفاده مي كنند و به علاوه با استفاده از گوش ها و محدوده شنيداري خود ، كوك پيانو را انجام خواهند داد . لازم به ذكر است كه كوك پيانو عملي كاملا زمان بر است و گاهي ممكن است كه 10 ساعت يا بيشتر ، زمان ببرد  .



منظور از كوك پيانو

 

مواردي كه در زمان انجام كوك پيانو و هم چنين رگلاژ پيانو شما تأثير گذار است ، به صورت زير مي باشد :

  • 1.  نوع نوازندگي ( منظور نوع نوازندگي ، نواختن با شدت يا معمولي )
  • 2.  شرايط نگه داري ساز پيانو از لحاظ گرما سرما و رطوبت
  • 3. نوع پيانو از لحاظ كيفيت ( برند پيانو و متريالي كه در ساخت پيانو استفاده شده است )
  • 4. نوع كاربرد ساز پيانو ( خانگي ، استوديوي ، كنسرتي )
  • 5.    استفاده از تكنيسين كوك حرفه اي يا غير حرفه اي در آخرين كوك پيانو



رگلاژ پيانو چيست ؟


بايد بيان شود كه رگلاژ پيانو عبارت است از كليه اقداماتي كه در جهت بهبود فرايند مكانيكي قطعات ثابت و متحرك پيانو صورت مي گيرد كه تاثير به سزايي در موارد زير دارد :
  1. 1.  تأثير بسيار بالا در  Touch ( لمس )  
  2. 2.  انتقال دقيق و صحيح نيرو از كلاويه به سيم ها   
  3. 3.  منظم نمودن كلاويه ها ( كليد ها )  
  4. 4. كاهش سر و صداي اضافه قطعات متحرك پيانو

بايد بيان شود كه انجام به موقع رگلاژ پيانو مي‌تواند در افزايش عمر مفيد ساز بسيار موثر باشد ، به دليل آن كه شما با انجام رگلاژ پيانو ، قطعات ساز خود را نو مي كنيد و همين موضوع سبب مي شودكه سلامت ساز شما بسيار بالا برود و اگر زماني قصد فروش پيانو خود را داشتيد ، بتوانيد آن را به عنوان يك پيانو سالم به دستان نوازنده بعدي بسپاريد .



پيانو چيست

 

به چه دليل كوك پيانو ، يك امر كاملا تخصصي مي باشد ؟


كوك پيانو تا حد بسيار زيادي به دانش علمي و عملي يك تكنسين ماهر و با تجربه نياز دارد ، لذا همان طور كه يك تكنسين خوب مي تواند در افزايش عمر مفيد و بهبود چشم گير عمل كرد يك پيانو حتي در برند هاي معمولي و ارزان قيمت تاثير بسزايي داشته باشد ، از طرفي هم مي تواند  ساختار مكانيكي و قطعات گران قيمت پيانو را دچار آسيب هاي غير قابل جبران نمايد حال تصور كنيد يك شخص كاملا بي اطلاع و بي تجربه صرفا براي نپرداختن هزينه ي كوك اقدام به اين كار نمايد چه صدمات جبران ناپذيري ممكن است به ساز خود يا ديگران وارد كند . به همين دليل است كه براي جلوگيري از آسيب هاي احتمالي به ساز پيانو خود ، بايد كوك پيانو و هم چنين رگلاژ آن را به دست افراد متخصص و با تجربه در اين زمينه بسپاريد .

سوالات بسيار مهمي كه ممكن است براي نوازندگان پيانو پيش بيايد ، به صورت زير مي باشند :


از كجا مي توان فهميد يك تكنيسين كوك يا اصطلاحاً كوكر مهارت لازم براي كوك و رگلاژ ساز ما را دارد ؟


لازم به ذكر است كه كوكر هاي حرفه ايي و با تجربه ، ويژگي هايي دارند كه به صورت زير مي باشد :


  • 1) داراي پيشينه تجربي طولاني در اين زمينه باشد يا اصطلاحا  شناخته شده باشد .
  •  2) حتماً با ابزار و تجهيزات كامل و مخصوص كوك در محل حضور يابد .
  • 3) حتما بايد از شما در مورد آخرين اقدامات كوك و رگلاژ  انجام شده روي پيانو شما اطلاعات دقيق و كاملي در خواست كند .
  • 4) درحالت نرمال براي كوك زماني بين ۹۰ تا ۱۵۰ دقيقه اختصاص دهد .
  • 5) خيلي محتاط و ماهرانه نسبت به باز و بسته  كردن و تنظيم قطعات برخورد نمايد .
  • 6) از اقدامات اضافي و غير ضروري در مورد ساز شما حتي به درخواست خود شما اجتناب كند .
  • 7) براي كوك و رگلاژ بعدي شما را از زمان بندي درستي مطلع نمايد .
  • 8) حتما خودش نوازنده خوب و با تجربه پيانو باشد .
  • 9) دفترچه يا كارت مربوط به اقدامات انجام شده روي پيانو شما توسط خودش را در اختيارتان قرار دهد .
  • 10)  دستمزد متعارفي براي اقداماتش روي پيانو از شما دريافت نمايد .

به عنوان مثال :
  • • كوك و رگلاژ دوره ايي (۳۰۰،۰۰۰ )
  • •  كوك و رگلاژ براي پيانو هايي كه مدت زمان زيادي از كوك و رگلاژ آن ها گذشته (۵۰۰،۰۰0  )
  • •  كوك و رگلاژ براي موارد خاص (۱ تا ۵ ميليون تومان )
البته اين قيمت ها حدودي و بدون در نظر گرفتن موقعيت مكاني، قطعات و لوازم تعويضي يا تعميري مي باشد .



كوك پيانو چيست

 



تقسيم بندي برند هاي معروف پيانو از لحاظ كيفيت در جهان به چه صورت مي باشد ؟


 بي شك يكي از اساسي ترين معضلات در هنگام خريد پيانو عدم آگاهي از كيفيت ساخت و شركت توليد كننده پيانو مي باشد يا به عبارتي اين سوال مصطلح كه بر اساس بودجه مان چه پيانويي بخريم ؟

در يك تقسيم بندي كلي مي توان گفت كه :

پيانو هاي آلماني مثل شيمل( schimmel) ، پيانو هاي ايتاليايي مثل  فازيولي( fazioli ) ، پيانو هاي ژاپني مثل ياماها (  Yamaha) ، پيانو هاي اتريشي مثل (Bosendorfer  ) پيانو هاي آمريكايي مثل(  steinwy & sons) از لحاظ كيفيت در صدر جدول قرار دارند.

پيانو هاي كره اي مثل samik و young chang و هم چنين برندهايي مثل:Brodmann _  Fandrich _ Hailun _  parzina _  G.SteinberT _ Ritmülle_  Knabe_Weber و … در رده پيانو هاي متوسط و با كيفيت قرار دارند .

 پيانو هاي چيني و متفرقه مثل otto meister و Pearl River و ... در رده پيانو هاي ارزان قيمت و معمولي قرار دارند .

براي كسب اطلاعات بيشتر درباره اين كه كوك پيانو چيست و هم چنين رگلاژ پيانو به وب سايت البرز پيانو مراجعه كنيد و با كارشناسان اين مجموعه ، مشورت نماييد .


تلفن تماس : 09124908647


نويسنده : وب سايت البرز پيانو

كوك پيانو

۱۴ بازديد

كوك پيانو 


كوك پيانو شامل بخش هاي بسيار مهمي مي باشد كه در صورت عدم رعايت اين بخش ها ممكن است ساز و كار دستگاه پيانو با مشكلات متعددي رو به رو شود .بسياري از افراد كه پيانو مي نوازند با اين معضل رو به رو هستند كه به چه دليل دستگاه آن ها كوك را نگه نمي دارد و چه عواملي باعث مي شود تا كوك پيانو با مشكلاتي رو به رو شود؟ در اين مقاله از وب سايت البرز پيانو به بررسي كوك پيانو و عوامل موثر بر آن مي پردازيم، بنابراين براي كسب اطلاعات لازم و كافي درباره اين موضوع تا انتهاي اين مطلب با البرز پيانو همراه باشيد.

انواع پيانو و كوك پيانو

مي توان اذعان داشت كه پيانو ها معمولا در دو نوع ديجيتال و آكوستيك وجود دارند و در اختيار نوازندگان عزيز قرار گرفته اند. هر كدام از اين پيانو ها در نوع خود مناسب هستند و شما براي تهيه آن ها بايد به علاقه خود و هم چنين  ميزان بودجه در نظر گرفته شده براي خريد ساز، توجه فرماييد.

از مزيت هاي پيانو ديجيتال و كوك پيانو مي توان به اين اشاره كرد كه

اين نوع پيانو ها به كوك كردن نياز ندارند و مانند پيانو آكوستيك نمي باشند با اين وجود معايب خاص خود را نيز دارند و آن كيفيت صداي پايين پيانو ديجيتال نسبت به پيانو آكوستيك است. اما بايد بيان شود كه پيانو هاي ديجيتال به كوك پيانو نيازي ندارند و فقط پيانو هاي آكوستيك به كوك نياز دارند.





كوك پيانو چيست




كوك پيانو چيست؟

1.  تغيير كشش سيم هاي پيانو در كوك پيانو

براي انجام كوك پيانو بايد كشش سيم هاي آن مورد بررسي قرار گيرد و با ايجاد كشش مناسب در آن مي توان كوك دستگاه را انجام داد. حال در اين تغيير كشش دشواري هايي نيز وجود دارد، كه در زير براي شما عنوان شده است:
  • • اين سيم ها كه معمولا روي يك صفحه چدني قرار دارند، تنظيم كوك آن ها تقريبا به دليل سر نخوردن سيم روي چدن، بسيار دشوار است.
  • •  گوشي هايي كه براي تنظيم كوك پيانو تعبيه شده اند بسيار سفت و محكم مي باشند و چرخاندن آن ها بسيار دشوار است.

2. تنظيم صداي هر يك از سيم ها با سيم هاي ديگر
3. تغيير در فركانس صداي پيانو با استفاده از چرخاندن گوشي هاي پيانو
4. كوك پيانو بايد توسط تكنسيني كه به علم آكوستيك تسلط دارد انجام شود.

منظور از كوك پيانو چيست ؟

كوك پيانو به معناي تنظيم سيم هاي پيانو براي ايجاد صدايي مطلوب و فركانس مناسب و هماهنگ با ديگر سيم ها مي باشد. زماني كه با ساز خود نوازندگي مي كنيد، بعد از گذشت مدتي ( براي مثال 6 ماه )، سازتان از كوك خارج مي شود و ديگر صداي دل نشين اوليه خود را نخواهد داشت. اگر جزء آن دسته از نوازندگان حرفه ايي هستيد كه از گوش موسيقيايي مناسبي برخورداريد، مي توانيد به راحتي اين تغيير صدا را حس كرده و متوجه شويد كه پيانو شما از كوك خارج شده است. لازم به ذكر است كه كوك پيانو بايد توسط تكنسين مربوطه انجام گيرد، به دليل آن كه كار آسان و ساده ايي نيست و دشواري هاي خاص و مربوط به خود را دارد.
كوك پيانو شامل موارد زير است 
  • 1. تغيير كشش سيم هاي پيانو در كوك پيانو

براي انجام كوك پيانو بايد كشش سيم هاي آن مورد بررسي قرار گيرد و با ايجاد كشش مناسب در آن مي توان كوك دستگاه را انجام داد. حال در اين تغيير كشش دشواري هايي نيز وجود دارد ، كه در زير براي شما عنوان شده است :

  1. اين سيم ها كه معمولا روي يك صفحه چدني قرار دارند، تنظيم كوك آن ها تقريبا به دليل سر نخوردن سيم روي چدن، بسيار دشوار است .
  2. گوشي هايي كه براي تنظيم كوك پيانو تعبيه شده اند بسيار سفت و محكم مي باشند و چرخاندن آن ها بسيار دشوار است .
  • 2. تنظيم صداي هر يك از سيم ها با سيم هاي ديگر
  • 3. تغيير در فركانس صداي پيانو با استفاده از چرخاندن گوشي هاي پيانو
  • 4. كوك پيانو بايد توسط تكنسيني كه به علم آكوستيك تسلط دارد انجام شود .
كوك پيانو

كوك پيانو و تأثير آن بر سلامتي ساز

ساز پيانو يك ساز كاملا پيچيده است كه هزاران هزار قطعه مكانيكي ساخته شده است و اين قطعات از حساسيت بسياري برخوردار هستند. اگر كوك پيانو و هم چنين رگلاژ پيانو خود را به دست كوكر هاي حرفه ايي در اين زمينه نسپاريد، ممكن است كه عملكرد قطعاتتان با مشكل مواجه شود و حتي برخي از قطعات به خرابي بيانجامد. از طرف ديگر كوك پيانو مطلوب تأثير بسزايي در طول عمر ساز شما خواهد داشت، بنابراين اگر مي خواهيد از سازي سالم و با ارزش برخوردار باشيد، بايد در هنگام كوك پيانو دقت كافي را داشته باشيد تا كوكر حرفه ايي در اين زمينه را بيابيد!
مي توان اذعان داشت كه كوك پيانو، را بطه مستقيمي با سلامت ساز شما دارد. بسياري از افراد كه در زمينه كوك فعاليت دارند، از نكات خاص كوك ساز آگاهي ندارند و هم چنين براي سريع تر انجام دادن كوك ، زمان كافي براي ساز شما نمي گذارند در صورتي كه كوك پيانو يك عمليات كاملا زمان بر است! به همين دليل ممكن است ساز شما به درستي كوك نشود و از طول عمر آن كاسته شود.
يافتن افراد با تجربه در اين زمينه كمي دشوار است. مي توان اشاره كرد كه كوكر هاي حرفه ايي كوك پيانو، از خصوصيات زير برخوردار هستند:
  1. 1. معمولا نوازندگان حرفه ايي پيانو هستند يا در اين رشته تحصيل كرده اند.
  2. 2. در هنگام كوك پيانو، زمان بسياري را صرف مي كنند تا ساز شما به بهترين شكل ممكن كوك شود.
  3. 3. با ساز پيانو و قطعات آن آشنايي كامل دارند و در صورت بروز مشكل براي سازتان، شما را از اين موضوع آگاه خواهنند كرد.
  4. 4. از ابزار و تجهيزات ويژه براي كوك پيانو برخوردار هستند.
  5. 5. كوكر هاي حرفه ايي از گوش موسيقيايي مطلوبي بهره مند هستند و به علم آكوستيك تسلط دارند.

دلايل ناتواني پيانو در نگه داشتن كوك پيانو

دلايل مختلفي وجود دارد كه سبب مي شود تا نتواند كوك پيانو خود را نگه دارد و به اصطلاح از كوك خارج شود ، از اين دلايل مي توان به اين صورت اشاره داشت كه :
  • بيشتر كساني كه پيانو در اختيار دارند از شرايط فيزيكي و نگه داري پيانو آگاه نيستند ، مخصوصا افرادي كه تازگي به ياد گيري پيانو پرداخته اند .
  • ممكن است پيانو به دليل عمر بالا دچار فرسودگي در قطعات آن شده باشد و همين موضوع سبب شود كه پيانو نتواند كوك خود را به خوبي نگه دارد .
  • برخي از قسمت هاي شكسته پيانو ، سبب مي شود تا پيانيست نتواند كوك پيانو خود را به درستي نگه دارد .
  • شكستگي و آسيب در فريم چدني پيانو
  • شكستگي ساندبورد ( صفحه صدا )
  • آسيب ديدن سيم ها كه شامل مواردي مانند : بروز خستگي در سيم هاي فلزي ، زنگ زدگي ، پوسيدگي ، پاشيده شدن مايعات بر روي سيم ها و ...

حال سوال مهم تري كه ممكن است براي شما پيش بيايد :

چه دلايلي باعث خارج شدن پيانو از كوك مي شود 


بسياري از هنرجويان و نوازندگان اين ساز زيبا، از دلايلي كه باعث مي شود كوك پيانو به هم بريزد يا به اصطلاح ساز از كوك خارج شود، آگاهي كامل ندارند و هميشه گمان مي كنند كه مشكلي براي ساز آن ها به وجود آمده است ، از دلايل خارج شدن كوك مي توان به موارد بسيار مهم زير اشاره داشت :
  • • استفاده نكردن بيش از حد از پيانو سبب مي شود كه كوك پيانو با مشكلاتي رو به رو شود و پيانو از كوك خارج شود.
  • • اگر نوازندگان به صورت طولاني مدت از ساز خود استفاده نكنند ، سبب مي شود كه كليد هاي پيانو شل شده و كوك اين دستگاه بسيار خوش صدا به هم بريزد.
  • • جا به جايي پيانو باعث مي شود كه كوك اين ساز بسيار محبوب و خوش آهنگ با مشكلاتي رو به رو شود.
  • • رطوبت هوا يكي از موارد تأثير گذار در كوك ساز است. بالا رفتن يا پايين آمدن رطوبت هوا سبب تغييرات در كوك پيانو خواهد شد و ممكن است كه پيانو را از كوك خارج سازد.
  • • دماي هوا نيز مي تواند در كوك پيانو تأثير بسياري داتشه باشد. مي توان اذعان داشت كه دماي هوا براي آن كه كوك اين ساز بسيار محبوب را حفظ كند بايد ثابت و متعادل باشد، تغييرات دماي هوا به خصوص در تغييرات فصل ها سبب مي شود كه بر روي ساندبورد پيانو تأثيراتي داشته باشد و اين مورد ممكن است بر روي كوك اين ساز بسيار خوش صدا و خوش آهنگ اثر گذار باشد.
  • • نواختن پيانو به صورت دائمي سبب مي شود كه در سيم هاي پيانو لرزش هايي به وجود بيايد و اين لرزش ها باعث مي شود كه در مدت طولاني پيانو از كوك خارج شود.

حال براي آن كه بتوانيد كوك پيانو خود را تا مدتي حفظ كنيد، لازم است كه نكات ساده ايي را رعايت نماييد و مطمئن باشيد با رعايت اين نكات ساده، ساز شما تا مدت زمان معين ( 6 ماه و حتي ممكن است 1 سال ) كوك خود را حفظ مي نمايد. از جمله اين نكات ساده اما كاربردي مي توان به موارد زير اشاره داشت:
  1. 1. سعي كنيد كه ساز خود را جابه جا نكرده و مكاني مشخص براي سازتان در نظر داشته باشيد.
  2. 2. پيانو خود را در محيطي نگه داريد كه رطوبت هوا و هم چنين دماي هوا متعادل و مرطوب است.
  3. 3. سعي كنيد پيانو خود را از درهاي ورودي، پنجره ها، كانال كولر و ... دور كنيد.
  4. 4. در كنار ساز خود گياهاني نظير ديفن باخيا بگذاريد اين كار در حفظ رطوبت محيط كمك مي كند.
  5. 5. سعي كنيد كه ككوك پيانو و رگلاژ پيانو خود را به موقع انجام دهيد و آن را به تعويق نياندازيد.
  6. 6. براي انجام كوك ساز خود از تكنسين هاي حرفه ايي در اين زمينه كمك بگيريد.
كوك پيانو



روش هاي انجام كوك پيانو 

تكنسين كوك پيانو ممكن است از روش هاي مختلفي براي انجام كوك پيانو شما، بهره بگيرد. مي توان اذعان داشت كه كوك اين ساز با دو روش كلي انجام مي گيرد كه به صورت زير مي باشد :
  1. 1. كوك پيانو با استفاده از گوش ( شنيداري طبيعي )

  2. 2. كوك اين ساز با استفاده از ابزاري به نام تيونر الكتريكي ( ETD ) يا نرم افزار هاي مخصوص كوك اين ساز

بيشتر كوكر هاي حرفه ايي براي انجام كوك از دو روش شنيداري طبيعي و استفاده از تيونر الكتريكي، استفاده مي كنند و با استفاده از اين دو روش به صورت هم زمان مي توان بهترين و كامل ترين كوك پيانو را حاصل كرد!

بين اين دو روش تفاوت هاي بسياري وجود دارد و شايان به ذكر است كه تكنسين هايي كه به كوك پيانو با استفاده از گوش و هم چنين دستگاه اي تي دي  ( ٍETD ) تسلط دارند، مي توانند به صورت خارق العاده ايي نتيجه اين كار را بهبود بخشند و باعث ايجاد آواهاي بسيار زيبايي در پيانو شوند. شايان به ذكر است كه ابزار تيونر الكتريكي وسيله ايي است كه بسياري از افراد كه به كوك با گوش تسلط كافي دارند، مي توانند به راحتي از آن استفاده كنند و با مهارت خود در شنيدار و تسلط به اين دستگاه مي توانند پيانو را كوك كنند.

معايب دستگاه تيونر الكتريك 


بايد بيان شود كه اين دستگاه كه ساخته دست بشر بوده و از معايبي نيز برخوردار است كه در زير به سه مورد از معايب آن اشاره مي كنيم:
  • •  بر خلاف گوش انسان دستگاه هاي اي تي دي ( ETD ) توانايي شنيدن چند صدا به طور هم زمان را ندارند.
  • • اين دستگاه ها نمي توانند فواصل و ضربه ها ( beats ) را بشنوند
  • • دستگاه اي تي دي ( ETD ) نمي تواند دو سيم را كه با يك ديگر هم فركانس هستند را كوك كند.
بايد بيان شود كه براي پيانو هايي كه در كنسرت ها استفاده مي شود و هم چنين ساز هايي كه براي ضبط صدا در استوديو وجود دارد ، بهتر است كه از دو روش استفاده كرد ، تا دقت كوك پيانو بسيار بالا برود .

كوك و رگلاژ پيانو


نحوه انجام كوك پيانو 

قيل از آن كه به بررسي نحوه انجام كوك پيانو بپردازيم، بايد اشاره كنيم كه كوك اين ساز بسيار مهم و خوش آهنگ به دقت بسيار فراوان نياز دارد و اگر تكنسين پيانو دقت كافي براي انجام اين كار نداشته باشد، مي تواند آسيب هاي بسيار جدي به ساز شما وارد كند.
لازم به ذكر است كه ابزار آلات مخصوصي براي انجام كوك پيانو وجود دارد و براي كوك كردن دستگاه، بايد پيانو را باز كرده و با آچاري مخصوص و دياپازون، كشش تمامي سيم هاي پيانو كنترل شوند. اگر فركانس يكي از سيم هاي پيانو مطلوب نباشد، تكنسين پيانو به وسيله آچار مخصوص كوك اين ساز بسيار خوش آهنگ، شروع به چرخاندن گوشي هاي پيانو مي كند. اين كار باعث شل يا سفت شدن پين ها و تغيير كشش سيم هاي ساز مي شود.

نكته بسيار مهم اين است كه، كوك كردن پيانو بر خلاف ساز هاي زهي و مضرابي ممكن است ساعت ها طول بكشد و اين در حالتي است كه كوك كردن ساز هاي زهي و مضرابي ممكن است فقط چند دقيقه طول بكشد.

براي ماندگاري  كوك پيانو، معمولا يك بطري آب را در داخل بدنه پيانو جايگذاري مي كنند و اين موضوع سبب مي شود كه علاوه بر نگه داري از كوك كردن ساز پيانو ، مانع از ترك خوردن بدنه پيانو بشود .

هزينه كوك پيانو 

قيمت كوك پيانو كه توسط تكنسين هاي ماهر در اين زمينه تعيين مي شود ، متغير بوده و به ميزان ساعاتي كه براي كوك كردن ساز پيانو در نظر مي گيرند  و هم چنين سلامت ساز شما بستگي خواهد داشت.


گروه تخصصي البرز پيانو ارائه دهنده تمامي خدمات كوك پيانو و رگلاژ پيانو همراه با اساتيدي مجرب مي باشد . شما مي توانيد براي كسب اطلاعات بيشتر درباره كوك كردن ساز پيانو و هم چنين آموزش پيانو، به وب سايت البرز پيانو مراجعه كرده و با كارشناسان اين مجموعه مشورت نماييد.



تلفن تماس : 09124908647


نويسنده : وب سايت البرز پيانو